Fastighetsägare har inte arbetsmiljöansvar för brevbärare

Fastighetsägarna använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att du fortsätter att använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner detta. Läs mer om cookies

Ok

Fastighetsägare har inte arbetsmiljöansvar för brevbärare

2016-03-17

Vi har fått många samtal och mejl från oroliga medlemmar som blivit uppvaktade av PostNord, som ställer krav på förändringar i arbetsmiljön i flerfamiljsfastigheter för att fortsätta att dela ut post. PostNord har ställt krav mot såväl bostadsrättsföreningar som hyresvärdar. Men det är arbetsgivaren och inte fastighetsägaren som har det arbetsmiljörättsliga ansvaret för brevbärare. Fastighetsägarna Stockholms chefsjurist Marie Öhrström förklarar.

Vad är det PostNord har ställt för typer av krav på våra medlemmar?

– PostNord har krävt att våra medlemmar ska vidta och bekosta åtgärder som ska förbättra arbetsmiljön för brevbärarna när de delar ut post. PostNord har till exempel krävt att ljuset i trapphusen ska öka och att postinläggen ska sitta på viss höjd. Om dessa förändringar inte sker inom viss tid hotar PostNord med att sluta dela ut post. PostNord ser gärna att våra medlemmar installerar postboxar. Men det är frivilligt att installera postboxar och ska inte tvingas fram under hot om postutdelningsstopp, säger Marie Öhrström.

Vad har PostNord för rätt att kräva förändringar i fastigheter – är det fastighetsägaren som ansvarar för brevbärarens arbetsmiljö?

– Eftersom brevbärarna är anställda hos PostNord är det PostNord som, i egenskap av arbetsgivare, har det arbetsmiljörättsliga ansvaret – inte fastighetsägaren. Fastighetsägaren har dock ett ansvar att förebygga olyckor hos de som besöker fastigheten och därför får postinläggen inte ha vassa kanter eller dylikt. Men så länge det finns en fungerande postmottagningsanordning har PostNord en skyldighet att dela ut post. Arbetsmiljö, i form av stress eller risk för förslitningsskador, är det PostNord som har ansvar för. Detta kan undvikas genom att PostNord organiserar och fördelar arbetet på ett sätt som ger en rimligare arbetsbelastning för brevbärarna. Dessutom kan PostNord utrusta brevbärarna med lämpliga hjälpmedel som underlättar arbetet, fortsätter Marie Öhrström.

Vad ska fastighetsägare som fått krav på sig från PostNord göra nu?

– Ta gärna del av vårt positionsdokument men för rådgivning i det enskilda fallet hänvisar vi till Fastighetsägarnas kostnadsfria medlemsrådgivning där du kan få stöd och råd från våra fastighetsjurister. 

Det går också att göra en anmälan till Post och telestyrelsen, PTS, som är tillsynsmyndighet eller till PostNords råd för utdelningsfrågor.

Kontakt och rådgivning 

Medlemsrådgivning för medlemmar i Fastighetsägarna GFR

Medlemsrådgivning för medlemmar i Fastighetsägarna Stockholm

Medlemsrådgivning för medlemmar i Fastighetsägarna Syd

Medlemsrådgivning för medlemmar i Fastighetsägarna MittNord

Kommentera

Kommentarer

Kommentera

Kommentera

  • Kommentar av Sven Jacobson • 2016-03-18 13:50

    Hej, Om man då fått dessa "hotbrev" från PostNord och åtgärdat detta kan man då kräva ersättning av PostNord?
    Mvh.
    SJ

    Kommentaren är rapporterad
  • Kommentar av Rikard Silverfur - Fastighetsägarna • 2016-03-18 14:00

    Hej Sven,

    kontakta gärna till medlemsrådgivningen med din fråga. Kontaktuppgifter ser du ovan. //Rikard

  • Kommentar av Per Erichs • 2016-03-21 08:25

    Nu har Fastighetsägarna tydligen vaknat. Vi har haft detta problem sedan snart 4 år i Malmö. Posten hade egen gorillagrupp som hotade fastighetsägarna. De påstod sig vara en intressegrupp.