Dags för AktivBo:s hyresgästenkät

Fastighetsägarna använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att du fortsätter att använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner detta. Läs mer om cookies

Ok

2018-01-26

Dags för AktivBo:s hyresgästenkät

Det finns bara ett sätt att ta reda på kvaliteten i din förvaltning - att fråga dina hyresgäster. Under våren har du som medlem i Fastighetsägarna möjlighet att ta hjälp av vår förmånspartner AktivBo för att göra en kundundersökning bland dina hyresgäster.

Kundundersökningen samordnas för de medlemsföretag som väljer att vara med. Det innebär ett bättre pris för dig och en unik möjlighet att jämföra resultaten bland andra liknande fastighetsföretag. För att AktivBo ska kunna samordna och göra alla utskick i tid behöver de veta redan den 9 mars om du vill vara med på årets undersökning.

Vi ställde några frågor till Nadine Kissman som är projektledare på AktivBo.

Varför är det viktigt att mäta kundnöjdheten?

Det finns många anledningar, men kanske viktigast av allt är att man ger sina kunder möjlighet att påverka. Det ger också tydliga besked på om man gör rätt saker. Med rätt frågor och en strukturerad process får man tydliga svar på vad man behöver göra, och inte göra! Genom att undvika onödiga investeringar, kan man spara mycket pengar. Det blir också roligare att arbeta om man följer upp sina ansträngningar.

Vad är det som skiljer ut de med högst betyg mot dem som kanske inte når lika högt resultat?

De bolag som får höga betyg från sina hyresgäster har bestämt sig för att satsa på kvalitet. De bryr sig om sina kunder och detta är ofta en kultur som genomsyrar hela bolaget. Självklart är det också så att de som lyckas allra bäst har ett bra arbetssätt för hur man omsätter svaren till konkreta och kontinuerliga förbättringar. Att alla medarbetare gör det där lilla extra, för att man känner en stolthet i det man gör, ger alltid resultat.

Vilka är dina bästa tips för att öka nöjdheten bland kunderna?

1. Börja med att låta hyresgästerna tycka till, och lyssna på vad de har att säga.
2. Involvera alla medarbetare i förbättringsarbetet – den största kompetensen, om både kunder och fastigheter, finns alltid hos personalen och framförallt hos de som arbetar närmast hyresgästerna.
3. Informera och kommunicera! Om vad man har fått reda på och vad man tänker göra.

Läs mer om vårt samarbete, hur enkätundersökningen genomförs i din region och företaget AktivBo.

AktivBo - Fastighetsägarna GFR

AktivBo - Fastighetsägarna MittNord

AktivBo - Fastighetsägarna Stockholm

AktivBo - Fastighetsägarna Syd

 

Kommentera

Kommentarer

Kommentera

Kommentera