Deadline och projekbudget

Fastighetsägarna använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att du fortsätter att använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner detta. Läs mer om cookies

Ok
2016-11-09

”Vi ser till att projektet håller budget och deadline.”

Byta stammar. Lägga om tak. Renovera fasaden. När du planerar stora projekt för din fastighet krävs noggrann planering. Missar man något är det lätt hänt att både tiden och pengarna rusar iväg. Hos oss får du en personlig och professionell projektledare som är med genom hela processen – från förfrågningsunderlag, upphandling och entreprenadkontrakt till genomförande och besiktning. Hör en av våra mest erfarna projektledare Andreas Jelleryd dela med sig av sina bästa tips.

Varför ska man anlita Fastighetsägarna vid stora projekt?

När fastighetsägare själva planerar stora projekt som till exempel fasadrenovering, stambyte eller balkongbygge är det lätt hänt att man missar någon viktig detalj. Och det kan i sin tur leda till att både tiden och pengarna rusar iväg. Men tar man istället hjälp av våra professionella projektledare kan man vara trygg i att projektet hanteras på bästa sätt. Vår kostnad har man igen, flera gånger om.

Vad är viktigt att tänka på innan man drar igång ett nytt projekt?

Noggrann planering är A och O. Därför inleder vi varje projekt med att tillsammans se över helhetsbilden. Kanske är det en god idé att under fasadrenoveringen även passa på att byta fönsterbleck, fasadventiler och stuprör? Utifrån det tar vi sedan fram ett gediget förfrågningsunderlag.

Varför behövs ett förfrågningsunderlag?

Kortfattat kan man säga att det anger vad som ska göras och vilka krav som finns för utförandet. Underlaget kan till exempel bestå av ritningar, tekniska specifikationer, materialval och administrativa föreskrifter. Utan ett förfrågningsunderlag ser vissa oseriösa entreprenörer sin chans att sätta en låg siffra på offerten och sedan lägga på extrakostnader under arbetets gång.

Vad är nästa steg i processen?

Det är att skicka ut förfrågningsunderlaget till entreprenörer som i sin tur brukar ha ungefär fyra veckor på sig att komma tillbaka med en offert. Vi garanterar minst fyra offerter. Även i det här skedet är det tryggt att ha oss vid sin sida eftersom vi bara kontaktar entreprenörer som vi vet gör ett bra jobb till ett rimligt pris – och som levererar i tid. När vi tillsammans har utvärderat de olika anbuden väljer vi tillsammans vilken entreprenör som ska göra jobbet.

Och då ska det skrivas avtal?

Precis. Vi har ett nära samarbete med Fastighetsägarnas egna juridiska experter som i större projekt kan optimera entreprenadkontrakten för varje specifik kund. Kontraktet baseras ofta på ABT06 (allmänna bestämmelser för totalentreprenad) och är ett sätt att skydda både beställare och entreprenör.

Vad händer när kontraktet är påskrivet?

Ja, då är det dags att rulla upp ärmarna och genomföra jobbet.

Tar samarbetet med er slut då?

Nej, våra projektledare kan vara med att driva projektet till färdigt resultat. När kontrakten är klara samlar vi alla inblandade för att inledningsvis diskutera detaljer och tidplan. Under arbetets gång har vi sedan byggmöten varannan vecka där vi går igenom ekonomi och tidplan för att försäkra oss om att vi håller både budget och deadline. Sist men inte minst kan vi hjälpa till med slutbesiktningen. Det är en viktig detalj eftersom det är från den godkända slutbesiktningen som garantitiden börjar gälla.

Skulle du vilja ha hjälp av någon av våra projektledare? Välkommen att höra av dig!
E-post: kundservice@fastighetsagarna.se

 

 

Kommentera

Kommentarer

Kommentera

Kommentera