Avfallshantering i Stockholm

Fastighetsägarna använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att du fortsätter att använda våra tjänster förutsätter vi att du godkänner detta. Läs mer om cookies

Ok

Avfallshantering i Stockholm

Stockholm Vatten och Avfall har gjort ett entreprenörsbyte inom avfallshanteringen i Stockholm den 1 oktober. I samband med leverantörsbytet finns det risk för störningar under en inkörningsperiod som man från Stockholm Vatten och Avfalls sida har jobbat förebyggande med.

Håll dig uppdaterad via Stockholm Vatten och Avfalls hemsida

På Stockholm Vatten och Avfalls webbsida svoa.se finns information som är användbar och som uppdateras löpande.

Det här kan du som fastighetsägare göra

För att få en så smidig övergång som möjligt uppmanar Stockholm Vatten och Avfall fastighetsägare att: 

 

Ansvarsfördelning

Områdesuppdelningen mellan RenoNorden och Suez: 

 (Klicka på bilden för att göra den större.)

Suez

  • Hässelby/Vällingby
  • Spånga/Tensta
  • RinkebyKista
  • Bromma
  • Stora Essingen
  • Innerstan/Gamla Stan
  • Djurgården
  • Skarpnäck

RenoNorden

  • Kungsholmen
  • Norrmalm
  • Södermalm
  • Östermalm
  • Norra Djurgården
  • Liljeholmen
  • Hägersten
  • Skärholmen
  • Enskede/Årsta
  • Älvsjö
  • Vantör
  • Farsta

Frågor om nycklar hos RenoNorden

Vänd dig direkt till RenoNorden om du vill säkerställa att rätt nycklar finns på plats eller har andra frågor rörande inpassering och nycklar. RenoNorden har en särskild e-postadress för detta:

nycklar.stockholm@renonorden.se

E-postadressen gäller endast för de områden där RenoNorden är entreprenör. 

 

Tjänstegaranti, reklamationer och fakturor

Om man som fastighetsägare har haft extrakostnader ska man göra ett skadeståndsanspråk. Detta utreds sedan av Stockholm Vatten och Avfall som beslutar om ersättning vilken sedan dras av från kommande fakturor. Stockholm Vatten och Avfall har även något som kallas tjänstegaranti och som ger dig som reklamerat 3 eller fler uteblivna hämtningar pengar tillbaka på fakturan, läs mer om tjänstegarantin och hur den fungerar här. 

 

Anslag för portar och anslagstavlor

Stockholm Vatten och Avfall har tagit fram ett anslag med information om hur boende kan hjälpa till för att minimera störningar i sophämtningen under den här övergångsperioden och på så sätt minska risken för överfulla soprum. Anslagen har styrelsen som avsändare och går att sätta upp i portar och på anslagstavlor. Länk till Stockholm Vatten och Avfalls hemsida för nedladdning av informationsanslag. 

Ladda ner anslaget här. (pdf)

Dialog med Stockholm Vatten och Avfall

Fastighetsägarna Stockholm fortsätter arbetet med att få insyn i hur processen fortlöper. Vi har en dialog med ansvariga hos Stockholm Vatten och Avfall i syfte att ge input och belysa de problem som våra medlemmar upplever. 

Vilka är de bakomliggande orsakerna till Stockholms sopkaos?

Läs blogginlägget på Fastighetsägarbloggen där Anni Carpelan, utvecklingschef på Fastighetsägarna Stockholm, förklarar hur en arbetskonflikt mellan arbetsgivare och arbetstagare även kunnat ha drabbat en tredje part - fastighetsägarna - så hårt! 

Kontakt 

Stockholm Vatten och Avfalls hemsida. 

Du kan också höra av dig till Fastighetsägarna Stockholm om du vill framföra synpunkter eller har frågor om vårt arbete. Skicka e-post till Anni Carpelan, utvecklingschef, anni.carpelan@fastighetsagarna.se

Läs mer

Informationsmöte med SVOA hos Fastighetsägarna Stockholm den 22 september 2017.